Kodėl verta pačiam keisti oro filtrą ir kas jus tikrai sulaikys
Oro filtro keitimas – viena tų procedūrų, kurią automobilių servisai mėgsta įtraukti į kiekvieną techninės priežiūros sąrašą. Ir nenuostabu, nes tai greita operacija, už kurią galima paprašyti 15-30 eurų darbo užmokesčio, neskaitant paties filtro kainos. Tačiau realybė tokia, kad Audi variklio oro filtro keitimas daugeliu atvejų užtrunka ne ilgiau nei 10-15 minučių ir nereikalauja jokių specialių įrankių ar mechaniko išsilavinimo.
Tiesą sakant, daugelis žmonių vengia šios procedūros ne dėl sudėtingumo, o dėl nežinojimo ir baimės kažką sugadinti. Kai kurie savininkai net nežino, kur tame variklio skyriuje tas oro filtras yra. Kiti bijo, kad neteisingai uždarius korpusą, variklis gali įsiurbti nefiltruotą orą ir susidėvėti. Šios baimės dažniausiai nepagrįstos, tačiau jos egzistuoja ir verčia žmones mokėti už tai, ką galėtų padaryti patys per pietų pertrauką.
Finansinė pusė irgi verta dėmesio. Originalus Audi oro filtras gali kainuoti 15-25 eurus, o kokybiškas analogas – dar pigiau. Jei servisas už keitimą prašo 20-30 eurų, tai reiškia, kad už keletą metų (keičiant filtrą kas 15-20 tūkstančių kilometrų) sutaupysite gana solidžią sumą. O jei turite du automobilius šeimoje – sutaupymas dvigubas.
Kada tikrai reikia keisti oro filtrą ir kaip tai suprasti
Gamintojai paprastai rekomenduoja keisti oro filtrą kas 15 000-30 000 kilometrų, priklausomai nuo modelio ir variklio tipo. Tačiau šie skaičiai labiau orientaciniai nei absoliutūs. Jei dažnai važinėjate dulkėtais keliais, gyvūnų ūkyje ar statybvietėse, filtras užsikimš daug greičiau. Priešingai, jei daugiausia važinėjate švariais miesto keliais, filtras gali tarnauti ir ilgiau nei nurodyta.
Yra keletas aiškių požymių, kad oro filtras jau atgyveno savo. Pirmas ir akivaizdžiausias – padidėjęs kuro sąnaudas. Kai filtras užsikimšęs, variklis negauna pakankamai oro, todėl degalų mišinys tampa per turtingas, o tai didina suvartojimą. Antras požymis – sumažėjęs variklio galingumas, ypač juntamas įsibėgėjant. Trečias – netolygus variklio darbas tuščiąja eiga.
Tačiau paprasčiausias būdas patikrinti oro filtrą – tiesiog jį išimti ir apžiūrėti. Švarus filtras yra baltas arba šviesiai geltonas (priklausomai nuo gamintojo). Jei matote, kad filtras pilkas, tamsiai rudas ar juodas, laikas jį keisti. Kai kurie žmonės bando išpurtyti ar išpūsti filtrą kompresorium, bet tai tik laikinas sprendimas, kuris nepadeda pašalinti smulkių dalelių, įstrigusių tarp filtro sluoksnių.
Kokius įrankius tikrai reikalausite ir ko nereikia pirkti
Vienas didžiausių mitų apie automobilių priežiūrą – kad jums reikia profesionalių įrankių. Oro filtro keitimo atveju tai visiškai netiesa. Dauguma Audi modelių oro filtro korpusas tvirtinamas paprastais spaustukai arba keliais varžtais, kuriuos galima atsukt įprastu atsuktuvu ar galvute.
Konkrečiai jums prireiks: plokščio arba kryžminio atsuktuvo (priklausomai nuo modelio), kartais T20 arba T25 Torx atsuktuvo, o kai kuriais atvejais – 8 mm galvutės su terkšle. Tai viskas. Jokių specialių diagnostikos įrenginių, jokių dinamometrinių raktų, jokių kompiuterių. Jei turite pagrindinį įrankių rinkinį namuose, greičiausiai jau turite viską, ko reikia.
Verta turėti ir švarią skudurą bei dulkių siurblį. Kai atidarysite oro filtro korpusą, ten tikrai bus šiek tiek dulkių ir smulkių šiukšlių. Prieš įdedant naują filtrą, korpuso vidų verta švelniai nuvalyti – tai užtruks minutę, bet padės naujam filtrui tarnauti ilgiau.
Kaip rasti oro filtro korpusą skirtinguose Audi modeliuose
Čia prasideda pirmoji tikroji problema daugeliui žmonių – kur tas filtras yra? Skirtinguose Audi modeliuose oro filtro korpusas gali būti įvairiose vietose, nors principas išlieka panašus. Tai visada didelė, paprastai juoda plastmasinė dėžė, prie kurios prijungtas storas oro įsiurbimo vamzdis.
A3, A4 ir A6 modeliuose su keturių cilindrų varikliais oro filtro korpusas dažniausiai yra variklio skyriaus priekinėje dalyje, dešinėje pusėje (žiūrint iš vairuotojo pusės). Tai gana didelė stačiakampė dėžė, kurią sunku praleisti pro akis. V6 ir V8 variklių atveju filtras gali būti viršuje, tarp variklio galvučių, arba šone.
Q serijos visureigiai paprastai turi oro filtrą panašioje vietoje kaip sedanai, bet kartais jį gali dengti papildomi plastmasiniai dangčiai ar garso izoliacija. Jei nematote akivaizdaus juodo korpuso, ieškokite storo gofruoto vamzdžio – jis visada veda į oro filtro korpusą. Tiesiog sekite šį vamzdį nuo droselio sklendės (kuri yra ant variklio) atgal, ir ateisite tiesiai prie oro filtro.
Kai kurie naujesni modeliai su turbiniais varikliais turi oro filtrą netikėtose vietose – pavyzdžiui, žemai, prie priekinio bamperio. Tai daroma tam, kad variklis gautų šaltesnį orą, kas pagerina našumą. Tokiais atvejais gali tekti nuimti plastmasinį apsauginį dangtelį po bamperiu, bet pats keitimo procesas išlieka paprastas.
Žingsnis po žingsnio: kaip išimti seną filtrą nepasimetant
Kai jau radote oro filtro korpusą, atėjo laikas jį atidaryti. Pirmiausia atidžiai apžiūrėkite, kaip korpusas yra uždaromas. Daugelis Audi modelių naudoja metalines arba plastmasines spynas, kurias reikia tiesiog atspausti ar pakelti. Kai kurie modeliai turi keturis ar šešis varžtus aplink korpuso kraštą.
Štai kur žmonės daro pirmąją klaidą – jie bando per daug jėgos. Jei spyna nesiatidaro lengvai, nereiškia, kad reikia jos laužti. Paprastai reikia šiek tiek pakelti vieną galą ir tada stumti į šoną. Plastmasinės spynos gali būti šiek tiek sukietėjusios nuo laiko, bet jos vis tiek turėtų atsidaryti be dramatiškų pastangų.
Prieš visiškai nuimdami viršutinę korpuso dalį, patikrinkite, ar nėra prijungtų laidų ar žarnelių. Kai kuriuose modeliuose yra oro srauto jutiklis (MAF), integruotas į korpusą arba šalia jo. Jei matote elektros jungtį, atsargiai ją atjunkite – paprastai reikia paspausti mažą spaustuką ir traukti. Niekada netraukite už laidų, tik už plastmasinio jungties korpuso.
Kai atidarysite korpusą, pamatysite oro filtrą. Jis paprastai tiesiog guli viduje, laikomas formų, kartais su keliais mažais plastmasiniais fiksatoriais. Išimkite jį ir atidžiai apžiūrėkite – tai padės suprasti, kokiomis sąlygomis važinėja jūsų automobilis. Jei filtras vienodai pilkas, tai normalus susidėvėjimas. Jei viename gale daug tamsesnis – galbūt oro įsiurbimo sistema turi problemų su sandarumu.
Kaip įdėti naują filtrą ir ko negalima daryti
Dabar turite švarų, tuščią oro filtro korpusą ir naują filtrą. Prieš įdėdami naują, skirkite minutę korpuso vidaus valymui. Naudokite švarią skudurą ar popierinį rankšluostį, kad pašalintumėte dulkes ir smulkias šiukšles. Jei turite dulkių siurblį, dar geriau – švelniai išsiurbkite viską, kas ten susikaupė.
Čia svarbu nepamiršti vienos detalės – kai kurie oro filtrai turi rodyklę arba užrašą „AIR FLOW” arba „TOP”, nurodantį, kuria puse jis turi būti įdėtas. Tai nėra tik kosmetinis dalykas – filtras suprojektuotas taip, kad oras tekėtų tam tikra kryptimi per skirtingo tankio sluoksnius. Jei įdėsite atvirkščiai, filtravimas bus mažiau efektyvus.
Dažniausia klaida šiame etape – bandyti įkišti filtrą per jėgą. Filtras turėtų lengvai įslinkti į savo vietą. Jei jaučiate pasipriešinimą, greičiausiai jis šiek tiek pasuktas ar neteisingai orientuotas. Ištraukite ir bandykite dar kartą. Kai filtras teisingoje padėtyje, jis tiesiog „įkris” į savo vietą, o jo kraštai sutaps su korpuso formomis.
Kai kurie žmonės klausia, ar reikia kaip nors sutepti ar paruošti naują filtrą prieš įdedant. Atsakymas – ne. Modernūs popieriniai oro filtrai yra paruošti naudoti iš karto. Jų tepimas aliejumi (kaip tai daroma su kai kuriais sportiniais daugiakartiniais filtrais) tik sugadins įprastą popierinį filtrą ir gali pakenkti oro srauto jutikliui.
Korpuso uždarymas ir dažniausios klaidos, kurios kainuoja brangiai
Dabar turite uždaryt korpusą, ir čia prasideda antroji kritinė klaida, kurią daro žmonės. Prieš uždarydami, įsitikinkite, kad filtras tikrai yra savo vietoje. Jis neturėtų būti pakilęs, pasviręs ar kaip nors deformuotas. Viršutinė korpuso dalis turėtų lengvai užsidaryti, be jokio spaudimo ar gniaužymo.
Jei korpusas neužsidaro lengvai, niekada nebandykite jėgos. Tai reiškia, kad kažkas ne taip – filtras neteisingai įdėtas, arba kažkokia šiukšlė pakliuvo tarp sandarinimo paviršių. Atidarykite dar kartą ir patikrinkite. Viena minutė papildomo tikrinimo dabar sutaupys valandas problemų sprendimo vėliau.
Uždarydami korpusą, įsitikinkite, kad visos spynos ar varžtai yra tinkamai užfiksuoti. Tai ne tas atvejis, kai „beveik uždaryta” yra pakankamai gerai. Jei nors viena spyna neužsifiksuoja, nefiltruotas oras gali patekti į variklį pro tą plyšį. O tai reiškia, kad dulkės ir smulkios dalelės pateks tiesiai į cilindrus, greitinant variklio susidėvėjimą.
Jei jūsų modelyje yra oro srauto jutiklis, kurį atjungėte, nepamirškite jo vėl prijungti. Tai gana dažna klaida – žmonės viską surenka, užveda variklį, ir staiga dega „Check Engine” lemputė. Dažniausiai tai būna būtent dėl atjungto MAF jutiklio. Jungtis turėtų užsifiksuoti su aiškiu spragtelėjimu.
Ką daryti po keitimo ir kaip patikrinti, ar viskas gerai
Kai korpusas uždarytas ir visos jungtys prijungtos, verta skirti minutę vizualiniam patikrinimui. Pažiūrėkite, ar visi varžtai ar spynos yra vietoje, ar oro įsiurbimo vamzdis tvirtai prijungtas, ar nėra atsilaisvinusių laidų ar žarnelių. Tai skamba kaip smulkmena, bet būtent šios smulkmenos atsiskleidžia kaip problemos, kai jau važiuojate keliu.
Dabar užveskite variklį ir paklausykite. Turėtumėte išgirsti normalų, tolygų variklio garsą. Jei girdite švilpimą ar šnypštimą, tai gali reikšti, kad oro filtro korpusas nesandarus arba kažkur yra oro pratekėjimas. Tokiu atveju iš karto išjunkite variklį ir patikrinkite viską dar kartą.
Kai variklis veikia tuščiąja eiga, švelniai paspauskite akceleratoriaus pedalą kelis kartus. Variklis turėtų reaguoti sklandžiai, be delsimo ar užtrupinimo. Jei jaučiate bet kokį keistą elgesį, tai gali būti ženklas, kad oro srauto jutiklis neteisingai prijungtas arba kad filtras kaip nors trukdo normaliam oro srautui.
Pirmąją kelionę po oro filtro keitimo verta atlikti ramiai, be staigių įsibėgėjimų. Tai ne dėl to, kad naujas filtras reikalauja „įpratinimo” – tiesiog tai gera proga įsitikinti, kad viskas veikia normaliai. Jei po 10-15 minučių važiavimo viskas jaučiasi gerai, galite būti tikri, kad darbą atlikote teisingai.
Praktiniai patarimai, kurie padės išvengti nesusipratimų
Viena iš didžiausių problemų, su kuriomis susiduriate keisdami oro filtrą, yra tinkamo filtro pasirinkimas. Originalios Audi dalys yra kokybiški, bet brangūs. Yra daug gerų alternatyvų – Mann, Bosch, Mahle, Fram – visi šie gamintojai gamina kokybišką produkciją. Tačiau būkite atsargūs su labai pigiais analogais iš nežinomų gamintojų. Filtras, kainuojantis 5 eurus, kai normalus kainuoja 15, greičiausiai yra prastos kokybės.
Perkant filtrą, visada patikrinkite VIN kodą ar tikslų modelio pavadinimą su variklio kodu. Tas pats A4 modelis gali turėti skirtingus oro filtrus priklausomai nuo variklio ir gamybos metų. Geriausia pirkti iš patikimų tiekėjų, kurie gali patvirtinti, kad filtras tiks būtent jūsų automobiliui. Daugelis internetinių parduotuvių turi VIN dekoderį, kuris automatiškai parodo tinkamas dalis.
Dar vienas patarimas – fotografuokite kiekvieną žingsnį. Prieš atjungdami bet kokią jungtį ar nuimdami dalį, padarykite nuotrauką telefonu. Tai gali skambėti juokingai, bet kai po pusvalandžio bandysite prisiminti, kur tiksliai buvo ta žarnelė arba kuria kryptimi buvo nukreiptas tas laidas, tos nuotraukos bus neįkainojamos.
Jei tai jūsų pirmas kartas keičiant oro filtrą, leiskite sau daugiau laiko nei manote, kad reikės. Mechanikai tai padaro per 5 minutes, nes jie tai darė šimtus kartų. Jums gali prireikti 20-30 minučių, ir tai visiškai normalu. Nesiskubinkite, nerizikuokite sulaužyti plastmasinių detalių dėl to, kad bandote sutaupyti penkias minutes.
Ką daryti su senu filtru ir kaip dažnai tikrai reikia keisti
Senas oro filtras yra įprastos buitinės atliekos – jį galite išmesti į bendrą šiukšlių dėžę. Kai kurie žmonės bando juos valyti ir naudoti pakartotinai, bet tai neveikia. Popierinis filtras, kai jau užsikimšęs, negali būti efektyviai išvalytas. Net jei išpūsite dulkes kompresorium, smulkios dalelės tarp popierinių sluoksnių liks, o pats filtras bus pažeistas nuo oro spaudimo.
Dėl keitimo dažnumo – gamintojo rekomendacijos yra geras atspirties taškas, bet ne absoliuti taisyklė. Jei dažnai važinėjate dulkėtais keliais, žvyrkeliais ar statybvietėse, tikrinkite filtrą kas 10 000 km ir keiskite, kai matote, kad jis tamsus. Jei daugiausia miesto ar greitkelių važiavimas, galite išlaukti ir 25-30 tūkstančių.
Paprastas testas – išimkite filtrą ir pabandykite pro jį pažiūrėti į šviesą. Jei šviesa praeina gana laisvai, filtras dar geras. Jei vos matote šviesą arba visai nematote, laikas keisti. Kai kurie žmonės naudoja oro slėgio testą – bando pūsti pro filtrą. Jei oras praeina lengvai, filtras dar veikia; jei reikia stipriai pūsti, filtras užsikimšęs.
Verta turėti atsarginį filtrą garaže, ypač jei planuojate ilgą kelionę. Filtras užima nedaug vietos, o jei kažkur kelyje pastebėsite problemų su variklio veikimu, galėsite greitai patikrinti ir prireikus pakeisti filtrą bet kurioje aikštelėje. Tai gali sutaupyti brangų vilkiko iškvietimą ar vizitą į nežinomą servisą.
Kai savarankiškumas susiduria su realybe ir ko tikėtis ateityje
Oro filtro keitimas tikrai yra viena paprasčiausių techninės priežiūros procedūrų, kurią bet kas gali atlikti. Bet tai nereiškia, kad viskas visada bus sklandžiai. Kartais plastmasinės spynos būna taip sukietėjusios nuo laiko ir temperatūros svyravimų, kad jas atidaryti tampa tikru iššūkiu. Kartais varžtai būna taip sukietėję nuo korozijos, kad reikia specialių priemonių jiems atpalaiduoti.
Jei susiduriate su tokia situacija, neverta rizikuoti sulaužyti dalių. Kartais WD-40 ar panašus skystis, paliktas 10-15 minučių, gali padaryti stebuklus. Jei ir tai nepadeda, galbūt verta apsilankyti servise – ne tam, kad jie pakeistų filtrą, o kad padėtų atidaryti užstrigusį korpusą. Tai gali kainuoti 10-15 eurų, bet sutaupysite 50-100 eurų už sulaužytų dalių keitimą.
Modernėjant automobiliams, kai kurios procedūros tampa sudėtingesnės. Naujausi Audi modeliai su daugybe elektronikos gali turėti oro filtro korpusus, integruotus į sudėtingesnes sistemas su jutikliais ir vožtuvais. Tokiais atvejais vis dar galite keisti patį filtrą, bet reikia būti atsargesniems su aplinkui esančiomis dalimis.
Tačiau bendrai oro filtro keitimas išliks viena tų procedūrų, kurias verta mokėti daryti pačiam. Tai ne tik sutaupyti pinigai, bet ir geriau pažinti savo automobilį, suprasti, kaip jis veikia, ir jaustis labiau pasitikint savimi. Kai žinote, kad galite atlikti pagrindinę priežiūrą patys, automobilis tampa ne tik transporto priemone, bet ir kažkuo, ką tikrai valdote ir prižiūrite, o ne tik vežate į servisą, kai kas nors sugenda.


